Stoorveldbehandeling 2017-07-03T14:55:17+00:00

Stoorveldbehandeling

Stoorveldbehandeling » Biologische Tandarts

Stoorveldbehandeling

De behandeling van stoorvelden in mond en kaak

Waarom stoorveldbehandeling? De meest voorkomende niet erkende bron van stoorvelden in het lichaam is de osteonecrose of kaakostitis. Bij dit chronisch voortschrijdende proces worden ongemerkt delen van het kaakbot omgezet in een vettige substantie. Hierbij ontstaat ten gevolge van een sterk verminderde doorbloeding lokaal een zuurstofgebrek in het botweefsel. De zogenaamde anaerobe bacteriën die goed in dit milieu gedijen, scheiden giftige stofwisselingsproducten uit die via bloedvaten, lymfevaten en zenuwen in andere delen van het lichaam kunnen doordringen.
Wanneer een stoorveld wordt gediagnosticeerd in de mond, dient dit chronisch ontstekingsproces absoluut te worden gesaneerd. Omdat het hier slecht doorbloede gebieden betreft werken antibiotica hier niet.

De operatieve verwijdering van kaakostitis

Stoorvelden kunnen verschillende oorzaken hebben. Ze kunnen het gevolg van littekens zijn, door een zware metalenbelasting worden veroorzaakt, of door over verzuring ten gevolge van stress of een stofwisselingsstoornis ontstaan. Een van de hoofdoorzaken wordt echter gevormd door extracties van tanden en kiezen. Vooral in het gebied van de verstandskiezen wordt vaak een enorme verweking en osteolyse aangetroffen. Indien onder narcose alle verstandskiezen gelijktijdig worden verwijderd, wordt het immuunsysteem extreem overbelast waardoor deze niet of slechts gedeeltelijk genezen gebieden de gezondheid op volwassen leeftijd kunnen schaden.
Bot heeft echter de eigenschap te kunnen regenereren en een nieuwe structuur te vormen. Daarom is het mogelijk de kaakontsteking en daarmee ook het stoorveld met een kleine chirurgische ingreep, te verwijderen. Bij deze procedure wordt de vettige substantie uit het bot verwijderd. De ruimte die daarbij ontstaat, vult zich met bloed, wat daarna weer in nieuw kaakbot wordt omgezet.

Over het algemeen is de buitenste botlaag, de corticalis, ook in het gebied waarin zich het stoorveld bevindt, intact en hard. Wanneer de vettige substantie is verwijderd, dan wordt vaak de zenuw zichtbaar waarlangs de stofwisselingsproducten vrij toegang hadden tot het zenuwstelsel.

Om een goede wondgenezing te verkrijgen worden de ontstane wonden gehecht en is het raadzaam enkele dagen rust te nemen. Om de nabezwaren tot een minimum te beperken wordt deze behandeling altijd voorafgegaan door een homeopathische ondersteuning. Tevens wordt ozon ingezet voor, tijdens en na de behandeling om schadelijke bacteriën te elimineren.

Kampt u (al jaren) met klachten en wilt u daar vanaf? Meld u zich dan direct aan via onderstaande button en doorloop de intakeprocedure. Ook kunt u meer lezen over onze andere holistische behandelingen.