Zirconium implantaten 2017-07-03T15:00:47+00:00

Zirconium Implantaten » Biologische Tandarts

Zirconium implantaten

Risico van implantaten

Het idee ontbrekende tanden te vervangen is al lang aanwezig. In de 60’er jaren ontdekte de Zweedse biotechnoloog Per-Ingvar Branemark dat het micro poreuze oppervlak van titanium zich aan botcellen hechtte. Titanium is een bijzonder hard en resistent materiaal dat in de geneeskunde vaak toegepast wordt. Binnen de tandheelkunde wordt het als de gouden standaard gezien als materiaal voor implantaten. En geldt dat het absoluut verdragen wordt door het individu.

Titanium is slechts schijnbaar probleemloos

Materiaalwetenschappers en veel tandartsen zijn erg enthousiast over titanium omdat het materiaal goed vastgroeit en relatief zelden wordt afgestoten. In de uitwerking die titanium op het lymfe- en immuunsysteem heeft en de rol die het speelt als stoorveld zijn echter weinigen geïnteresseerd. Titanium heeft de volgende biochemische eigenschap: zijn oppervlak oxideert zodra het in contact komt met de buitenwereld. Er wordt als reactie daarop een oxide laag gevormd. Dit verhindert in tegenstelling tot andere metalen dat ionen zich door het lichaam kunnen verplaatsen en zich aan eiwitten binden. Ook een type I allergie komt zelden voor. Titanium implantaten sensibiliseren de drager ervan niet zoals andere metalen doen.

Desondanks reageert circa 15% van de bevolking negatief op dit materiaal. Voor de ontstekingsreactie zijn vermoedelijk genetische factoren en individuele veranderingen van de ontstekingscascade in het lichaam verantwoordelijk. Zo vindt bij een bepaalde genetische variant toename plaats van de cytokine interleukine 1b. Cytokines zijn stoffen die net als hormonen boodschappen overbrengen en voor het individu de noodzaak om een afweer reactie te starten, signaleren. Vaak worden als reactie op afgeschaafde titaniumpartikels in de omgeving van het implantaat macrofagen actief, wat zich als een lokale ontsteking uit. Deze lokale ontsteking leidt vroeg of laat tot verlies van het implantaat.

Titanium en zijn ontstekingspotentieel

Daarbij blijft het echter niet: cytokines zoals TNF-alfa activeren andere immuun cellen die het lichaam in staat van afweer brengen, tot de aanhoudende immuunreactie zelf een probleem wordt. Uit de orthopedie is bekend dat de heupimplantaten uit titanium, waarvan men zegt dat die zo goed worden verdragen, tot een duidelijke verhoging van ontstekingsmediatoren in het lichaam leiden (TNF is met factor 40 verhoogd en Interleukine-6 met factor 7). Ook interleukine-10, wat de activiteit van onspecifieke immuun cellen aantoont, is verhoogd. Dit kan het risico voor reuma en arteriosclerose verhogen.

Verhoogde waardes van interleukine-6 worden aangetroffen bij diabetes type 1, maar ook bij ontstekingen aan de schildklier, reumatoïde artritis en schimmelinfecties. Deze mediator kan de vorming van kankercellen beïnvloeden. Interleukine-6 speelt een rol bij melanomen, niercelcarcinoom, prostaat en eierstokkanker. Bovendien is zijn waarde verhoogd bij infecties en immuun verstoringen.

De constante provocatie van cytokines door titanium vormt een verhoogde belasting voor het lichaam. TNF-alfa bevordert in hogere concentraties koorts en de productie van specifieke eiwitten (acuutfasenproteinen) zoals die bij een ontsteking verhoogd in de lever worden aangemaakt. Deze zijn in het bloed aan te tonen. Bovendien worden de leukocyten aangespoord steeds meer cytokines te vormen: Het proces wordt onafhankelijk. Dit beschadigt uiteindelijk de bloedvaten, het risico op arteriosclerose en een hartinfarct stijgt.

De oplossing: Zirkonium Implantaten

Keramische oxiden behoren tot de weinige materialen die weerstand kunnen bieden tegen de ontbindende eigenschap van lichaamsvloeistoffen. Omdat er geen ionen uittreden is verdere sensibilisering van het immuunsysteem bij patiënten uitgesloten. In metaaloxidekeramieken hebben metaaloxiden namelijk compleet andere eigenschappen als het metaal zelf: de kristallijn gebonden oxiden hebben geen vrije elektronen. Daarom geleiden zij geen stroom en elektromagnetische straling.
Momenteel zijn de zirkonium implantaten zover doorontwikkeld dat het succespercentage gelijk is aan die van titanium.

Situatie na plaatsen Zirkonium Implantaten (genezingsfase)

Situatie na plaatsen definitieve kronen

Interesse in zirconium tanden?

Kampt u (al jaren) met klachten en/of wilt u één of meerdere zirconium implantaten? Meld u zich dan direct aan via onderstaande button en doorloop de intakeprocedure. Ook kunt u meer lezen over onze andere holistische <a href=”https://www.biologischetandarts.nl/behandelingen”>behandelingen</a>.