Neuraaltherapie » Biologische Tandarts

Neuraaltherapie

Met neuraaltherapie worden ziekten en klachten behandeld die zijn veroorzaakt door het vegetatieve zenuwstelsel (dit beïnvloedt darmen, bloedvaten, zweetklieren etc. en kan niet door de wil worden gestuurd). Ook kunnen sommige orgaanziekten via het zenuwstelsel genezend beïnvloed worden. Hiervoor worden injecties met kleine hoeveelheden procaïne op nauwkeurig te bepalen plaatsen toegediend. Deze geneeskunde is volledig onderbouwd door de theorieën van het Basis Bio Regulatie Systeem (het BBRS).

Geschiedenis van de Neuraaltherapie

De neuraaltherapie is ontdekt in 1925 in Düsseldorf, Duitsland, waar de gebroeders Ferdinand en Walter Huneke beiden arts waren. Hun zus leed aan migraine. Bij haar was medisch al alles uitgeprobeerd, zonder resultaat. Tijdens een aanval werd ze op advies van een collega geïnjecteerd in de ader met een anti-reumamiddel waaraan procaïne was toegevoegd. Op slag verdween de migraineaanval. Tijdens latere testen kwam uit dat procaïne het werkzame bestanddeel was. Veel ziekten en klachten bleken te behandelen met procaïne-injecties op de plek waar de problemen zich voordeden. Dit noemen we segmenttherapie.

In 1940 volgde een andere opzienbarende ontdekking: Ferdinand Huneke behandelde een vrouw met een frozen shoulder-syndroom; een pijnlijke, verstijfde schouder. Een procaïne-injectie in het litteken van een oude botontsteking in haar been (dus ver verwijderd van de schouder!) leverde op slag volledige genezing. Een dergelijke therapie noemen we stoorveldtherapie. Een stoorveld bevindt zich meestal op afstand van de klacht en ontstaat door een vroegere gebeurtenis, bijvoorbeeld een ontsteking, ongeval of operatie. Bij deze patiënt was het een oude botontsteking in haar been die verantwoordelijk was voor de schouderklachten.

Filosofie en verklaringsmechanisme.

Tussen alle lichaamscellen bevindt zich het zachte bindweefsel, dat circa achttien kilo van het menselijk weefsel bevat. Omdat de lichaamscellen geen contact met elkaar maken, moeten alle voedings- en afvalstoffen, hormonen, afweercellen enzovoorts via dit zachte bindweefsel naar en van de cellen vervoerd worden. Dit bindweefsel en alle processen die daarin plaatsvinden noemen we het Basis Bio Regulatie Systeem (BBRS). In het bindweefsel worden bovendien belangrijke lichaamsfuncties gereguleerd, zoals de stofwisseling en de temperatuurcontrole. Hier vindt ook alle prikkeloverdracht plaats. Ontstaat er in het lichaam ergens een probleem, dan zal het BBRS als eerste reageren. Een prikkeling in dit systeem kan niet alleen ter plekke, maar ook op afstand reacties geven. Dit verklaart het stoorveld.

Indicaties

In de praktijk kun je aan een behandeling met neuraaltherapie denken bij chronische klachten. Vooral als er geen duidelijke oorzaak (diagnose) is, maar ook wanneer een therapie, die bij anderen wel helpt, niet helpt (bijvoorbeeld een slecht te regelen suikerpatiënt). Neuraaltherapie helpt met name bij veel chronische pijnen en ontstekingen.

1. Segmenttherapie
    De neuraal-therapeutische behandeling is in de eerste plaats segmenttherapie toepassen. Orgaansystemen worden weer in evenwicht gebracht door procaïne te injecteren op de plaats van het pijngevoel, of die van vroegere littekens. Dit combineren we eventueel met enkele diepere injecties. Bij de Biologische Tandarts passen we neuraaltherapie uitsluitend toe in het hoofd- hals gebied. Als andere gebieden behandeling nodig hebben, verwijzen we naar een arts-neuraaltherapeut.
  2. Stoorveldtherapie
    Het kan ook zijn dat stoorvelden die buiten de aangedane segmenten zijn gelegen, verantwoordelijk zijn voor de klachten. Na een injectie in dit stoorveld kunnen klachten acuut verdwijnen. Bij meerdere stoorvelden moet verder gezocht worden. Soms zijn dan nog andere soorten therapie nodig.

Heb je klachten en wil je daar vanaf? Meld je aan via onderstaande button en doorloop de intakeprocedure. Ook kun je meer lezen over onze andere behandelingen