Zirconium implantaten

Zirconium Implantaten » Biologische Tandarts

Risico van implantaten

Het idee ontbrekende tanden te vervangen bestaat al lang. In de jaren zestig van de vorige eeuw ontdekte de Zweedse biotechnoloog Per-Ingvar Branemark dat titanium zich aan botcellen hecht. Titanium is een bijzonder hard, resistent materiaal dat in de geneeskunde vaak toegepast wordt. Binnen de tandheelkunde wordt het gezien als ideaal materiaal voor implantaten en dat het absoluut wordt verdragen.

Titanium: schijnbaar probleemloos

Het enthousiasme over titanium bestaat omdat het materiaal goed vastgroeit en relatief zelden wordt afgestoten, maar de uitwerking ervan op het lymfe- en immuunsysteem en de rol die het speelt als stoorveld kent weinig interesse. Ondanks de positieve eigenschappen reageert 15 procent van de bevolking op dit materiaal met ontstekingsreacties. Vroeg of laat leidt dit tot verlies van het implantaat.

Titanium en ontstekingen

Dat is nog niet alles. Andere immuuncellen worden geactiveerd die het lichaam in staat van afweer brengen, tot deze aanhoudende immuunreactie zelf een probleem wordt. Heupimplantaten uit titanium blijken een duidelijke verhoging van ontstekingsmediatoren in het lichaam te kunnen veroorzaken. De constante, verhoogde belasting van het lichaam door ontstekingen kan uiteindelijk leiden tot (ernstige) aandoeningen en beschadigingen in het lichaam.

De oplossing: Zirkonium Implantaten

Keramische oxiden behoren tot de weinige materialen die geen invloed hebben op het immuunsysteem. In metaaloxidekeramieken hebben metaaloxiden namelijk compleet andere eigenschappen dan het metaal zelf: de kristallijn gebonden oxiden hebben geen vrije elektronen. Daarom geleiden zij geen stroom en elektromagnetische straling. De zirkonium implantaten zijn inmiddels zover doorontwikkeld dat het succespercentage gelijk is aan dat van titanium.

Zirkonium Implantaten laten plaatsen

Heb je interesse in het laten plaatsen van zirkonium implantaten? Bij Biologische Tandarts implanteren we ze op je tand of kies en zijn niet te onderscheiden van je eigen tanden en kiezen. Vraag ons gerust naar de mogelijkheden.

Situatie na plaatsen Zirkonium Implantaten (genezingsfase)

Foto van na het plaatsen van Zirkonium Implantaten (in de genezingsfase)

Situatie na plaatsen definitieve kronen

Foto van na het plaatsen van de definitieve kronen

Interesse in zirkonium tanden?

Heb je klachten en/of wil je zirkonium implantaten? Meld je dan via onderstaande button en doorloop de intakeprocedure. Ook kun je meer lezen over onze andere holistische behandelingen.