Een breuk in je kies of tand?

kaakgewrichtsklachten, klemmen en knarsen » Biologische Tandarts

Wat te doen bij een afgebroken tand

Een barst of breuk in een kies of tand kan irriteren en zelfs (veel) klachten veroorzaken. De klachtenafbeelding van tandarts met gereedschap worden vaak veroorzaakt door kauwkracht, het eten van iets hards, slijtage, of in sommige gevallen een botsing met een object. Hierbij kan de kies of tand ook volledig afbreken. Een breuk is niet altijd op te merken, zelfs niet bij een röntgenfoto. Het is mogelijk dat de pijn alleen optreed wanneer er kracht tegen de kies wordt aangezet. Wanneer de breuk in de kies wordt opgemerkt is het zaak deze wel te herstellen, ook als er geen klachten aanwezig zijn.

Cracked-tooth-syndroom

Er wordt al snel gesproken over een cracked-tooth-syndroom, dit is niet vaak terecht. De term syndroom impliceert een reeks symptomen die tegelijkertijd voorkomen als gevolg van chronische overbelasting. Chronische overbelasting kan leiden tot pijn bij bijten. Als een cracked tooth (tandbreuk) op tijd wordt ontdekt, dan kan de breuk op tijd worden gestopt door het plaatsen van een kroon. In sommige gevallen is er op een later tijdstip nog een wortelkanaalbehandeling nog.

Verschillende types

Een breuk in een kies kan veel verschillende vormen kennen, de enige heftiger dan de andere. De meest voorkomende vormen zijn:

• Breuk lijnen: Deze zijn beperkt tot in het glazuur, waardoor er geen sprake van pijn is.
  • Knobbelbreuk: Hierbij loopt de breuk door in het dentine (onder het glazuur). Het wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door gerestaureerde elementen waarlangs de breuk gemakkelijker volgt.
  • Tandbreuk: Bij een horizontale tandbreuk hoeft er niet per definitie veel pijn te zijn, maar bij verticale tandbreuk kan dat wel het geval zijn.
  • Gespleten tand: Vooral verzwakte tanden en kiezen kunnen splijten. Wanneer de verticale tandbreuk ervoor zorgt dat de tand of kies splijt dan kan er een ontsteking ontstaan.
  • Verticale wortelbreuk: De breuk ontstaat in de wortel in plaats van de kroon en loopt door tot in het dentine.

Behandeling bij breuk in een kies

De behandeling van een breuk in een kies of tand is afhankelijk van welk type breuk het is. Bij breuklijnen hoeft er niets te gebeuren. Bij knobbel- of tandbreuk kunnen losse stukjes tand worden verwijderd en aangevuld worden met kronen. Afhankelijk van het eventueel open liggen van een bloedvat of zenuwweefsel moet er een wortelkanaalbehandeling worden uitgevoerd. Bij een gespleten tand is er geen andere optie dan het laten verwijderen en laten vervangen voor een kwalitatief substituut.

Bewaar de tand

Als een tand of kies helemaal is afgebroken dan kun je het geluk hebben het afgebroken stuk niet kwijt te zijn. In dit geval is het verstandig om het stukje tand onder de tong te bewaren. Dankzij het speeksel blijft de tand goed bewaard en zoveel mogelijk herbruikbaar. Het is mogelijk snel de tand weer aan te laten zetten, waardoor de zenuw nog gered kan worden. Bij melktanden is dit niet het geval. Deze wisselen vanzelf naar het blijvend gebit. Een afgebroken melktand kan wel worden bijgeslepen als deze scherpe randen heeft die in het tandvlees of de tong snijden.

Je tand gebroken of breuk in een kies?

Heb jij een tand afgebroken tand? Dan wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk opgelost hebben. Denk je dat je misschien een breuk in je kies hebt? Dat is niet altijd te zien, zelfs niet op röntgenfoto’s. In sommige gevallen is het dan nodig om een T-Scan ® te laten maken. Neem zo snel mogelijk contact met ons op om je tand of kies te laten onderzoeken en eventueel te laten repareren. Mocht er sprake zijn van een noodsituatie buiten reguliere praktijktijden, bel dan het noodnummer: +31 900 821 22 30.